‘Silence the stun grenades, we want to listen chirimía’: Flutes and drums music, and civil resistance in Popayán, Cauca
DOI:
https://doi.org/10.58508/cultpaz.v7.190Keywords:
civil resistance, soundscape, body, chirimía, flutes and drums, music, nonviolence, Popayán, Colombia, collective action, intersectionalityAbstract
Through the development of ethnography and the participatory action research (PAR) with musicians-activists during the National Strike of April 28th (28A) in Popayán, Colombia. This research explores the relation between power and sound, the bodies during the resistance, and the use of nonviolent repertories in order to develop civil resistance processes that confront State and civil society sound repertories. The dialogue between theoretical views of soundscape, the body and civil resistance, allows to analyze the traditional flutes and drums music as an expression of harmony and peace building during the National Strike confrontations, and lights how organization around the deployment of nonviolent repertories, identities creation and the leaders role are configured to reduce the costs of collective action. Thanks to interviews, focal groups, participative observation/interpretation and archive work, the voices, reflections and feelings of people who directly participate in the resistance process, are gathered to explain how in 2021 we organized, sounded, and resisted.
Downloads
References
Ameglio Patella, P. (2021). Noviolencia y Resistencia Civil: Una mirada teórica desde la lucha social. Revista Latinoamericana Estudios de la Paz y el Conflicto, 3(5), 201-215. https://doi.org/10.5377/rlpc.v3i5.12795
Beaucage, P., & Ocotlán, P. C. (2014). De la encuesta clásica a la investigación participativa en la Sierra Norte de Puebla (1969-2009). En C. Oehmichen Bazán & P. Beaucage (Eds.), La etnografía y el trabajo de campo en las ciencias sociales (Primera edición). Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Antropológicas.
Butler, J. (2015). Notes Toward a Performative Theory of Assembly. En Notes Toward a Performative Theory of Assembly. Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674495548
Butler, J., Gambetti, Z., & Sabsay, L. (Eds.). (2016). Vulnerability in resistance. Durham, Duke University Press.
Cao, U. (2019). Fight ing for and fighting through electricity. An ethnography of the civil resistance movement «Luz y Fuerza del Pueblo», from Chiapas , Mexico [Doctorado, École des Hautes Études en Sciences Sociales]. https://theses.hal.science/tel-02624604
Chenoweth, E., & Stephan, M. J. (2013). Why civil resistance works: The strategic logic of nonviolent conflict (Paperback edition). Columbia University Press.
Colmenares E., A. M. (2012). Investigación-acción participativa: Una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 3(1), 102-115. https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.07
Comisión de la Verdad. (2021). El estallido social. El estallido social. https://www.comisiondelaverdad.co/el-estallido-social
Comisión Interamericana de Derechos Humanos. (2021). Observaciones y recomendaciones Visita de trabajo a Colombia. https://www.oas.org/es/cidh/informes/pdfs/ObservacionesVisita_cidh_Colombia_spA.pdf
DANE. (2022). En 2021, en el total nacional la pobreza monetaria fue 39,3% y la pobreza monetaria extrema fue 12,2% (GEIH 2012-2021). DANE. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/condiciones_vida/pobreza/2021/Comunicado-pobreza-monetaria_2021.pdf
Estrada Álvarez, J., Jiménez Martín, C., & Puello-Socarrás, J. F. (s. f.). La rebelion social y popular del 2021 en Colombia. Buenos Aires, CLACSO.
Forte, G., & Pérez, V. (Eds.). (2010). El cuerpo, territorio del poder (1ra edición). Colectivo Ediciones.
Garrido, M. B., Mouly, C., & Idler, A. (2016). Jiu-jitsu en contexto de conflicto armado: El poder de la resistencia no violenta. Ciudad Paz-ando, 9(2), 155-167. https://doi.org/10.14483/2422278X.11410
Gramsci, A. (2012). Selections from the prison notebooks of Antonio Gramsci (Repr.). Lawrence & Wishart.
Kovai, C., Pulay, G., & Zsuzsanna, V. (2014). Facing the Far-Right. Ethnographic portrayals of local civil resistance. Budapest, Central European University.
Lai, W. (2017). Sound and nonviolence: Music as political action in Hong Kong [Maestría en Filosofía, University of Hong Kong]. http://hub.hku.hk/handle/10722/249894
Lederach, J. P. (1998). Construyendo la paz: Reconciliaci??n sostenible en sociedades divididas. Bakeaz.
Lopez Martinez, M. (s. f.). Gandhi, política y Satyagraha.
López Martínez, M. (2012). Gandhi, política y Satyagraha. Ra Ximhai, 39-44. https://doi.org/10.35197/rx.08.01.e.2012.02.ml
Misión de Verificación de las Naciones Unidas en Colombia. (2021). S/2021/603 (Informe del Secretario General S/2021/603; p. 20). Organización de las Naciones Unidas. https://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/S_2021_603_E.pdf
Olarte, P. C. (2017, septiembre 30). La música como vehiculizador de la resistencia popular.pdf. Arte, memoria y política. http://conti.derhuman.jus.gov.ar/2018/01/seminario/mesa_11/ortale_mesa_11.pdf
PACIFISTA. (2019, abril 22). Violencia en el 21N abuso policial, vandalismo y saqueos. https://pacifista.tv/notas/violencia-en-el-21n-abuso-policial-vandalismo-y-saqueos/
Ramírez Monsalve, E., & Vargas Naranjo, L. M. (2023). Crisis y estallido social en Colombia. Administración & Desarrollo, 53(1), 1-18. https://doi.org/10.22431/25005227.vol53n1.9
Reed, T. V. (2005). The art of protest: Culture and activism from the civil rights movement to the streets of Seattle. Minneapolis, University of Minnesota Press?; [University Presses Marketing, distributor].
Reygadas, L. (2014). Todos somos etnógrafos. Igualdad y poder en la construcción del conocimiento antropológico. En C. Oehmichen Bazán & P. Beaucage (Eds.), La etnografía y el trabajo de campo en las ciencias sociales (Primera edición). Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Antropológicas.
Richards, P. (2014). Anthropological and Ethnographic Approaches. En E. Newman & K. R. DeRouen (Eds.), Routledge handbook of civil wars (p. 13). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9780203105962-5/anthropological-ethnographic-approaches-paul-richards
Robertson, C. (2016). Musicological ethnography and peacebuilding. Journal of Peace Education, 13(3), 252-265. https://doi.org/10.1080/17400201.2016.1234618
Romero Garay, O., Ascanio Rincón, A., & Pineda Parra, C. (2011). Escuela de Falutas y Tambores (1.a ed.). Bogotá, Ministerio de Cultura.
Safran, B. A. (2020). “A Gentle, Angry People”: Music in a Quaker Nonviolent Direct-Action Campaign to Power Local Green Jobs. Yale Journal of Music & Religion, 5(2). https://doi.org/10.17132/2377-231X.1140
Schafer, R. M., & Cazorla, V. G. (2013). El paisaje sonoro y la afinación del mundo. Intermedio.
Singing a new song: The role of music in indigenous strategies of nonviolent social change. (2009). En Nonviolent Alternatives for Social Change. Oxford, EOLSS Publishers.
Tarrow, S. G., Bavia, H., & Resines, A. (1997). El poder en movimiento: Los movimientos sociales, la acción colectiva y la política. Alianza.
Tilly, C. (1978). From mobilization to revolution. Random house.
Urrejola, J. (2022, abril 28). Colombia Las heridas del estallido social que no aún no han sanado. Colombia: las heridas del estallido social aún no han sanado. https://www.dw.com/es/colombia-las-heridas-del-estallido-social-aún-no-han-sanado/a-61628148
Valora Analitik. (2021, abril 22). Invamer_ Desaprobación de Iván Duque llega al 63,2% en Colombia.pdf. https://www.valoraanalitik.com/2021/04/22/invamer-desaprobacion-de-ivan-duque-llega-al-63-2/
Wilson Becerril, M. S. (2019). Frames in Conflict: Discursive Contestation and the Transformation of Resistance. En C. Mouly & E. Hernández Delgado (Eds.), Civil Resistance and Violent Conflict in Latin America (pp. 175-204). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05033-7_9
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Juan Manuel Tobar Manzo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
-
Los autores han respetado la política de autoría de esta revista.