The Art of Batuque: Therapeutic and Cultural Expression Effects by the Finka Pé Group
Keywords:
Music, Clinic, Singularization Processes, Immigration, MicropoliticsAbstract
This article researches the therapeutic and cultural effects produced when practicing Batuque by the musical group Finka Pé. The group consists of women and descendants of Cape Verde living in the city of Lisbon, in the Alto da Cova da Moura neighborhood - a suburb of Lisbon where a large part of Cape Verde’s immigrants concentrate. Cape Verdean music has been constituted in a transnational way, beyond borders, and Batuque represents one of the oldest musical genres practiced essentially by women: the batucadeiras. Qualitative techniques of the cartography method, of participant observation, as well as interviews and the constitution of a Field Diary were utilized in the research. We conclude that the history of Batuque and batucadeiras is one of struggle and resistance. Through this migrant musical practice, they not only disseminate Cape Verdean culture, but consolidate spaces of care, resilience and freedom between them and the community to which they belong, resignifying a place of citizenship for Cape Verdean immigrants in Portugal.
Downloads
References
Andrade, Regina G.N. (1988) A Cena Iluminada. Personagens Femininas do Cinema Novo. Tese de Doutorado defendida na ECO, Universidade Federal do Rio de Janeiro.
Bento Lima, Martha (2015) Estratégia Sensível. Composição Musical e Produção de Subjetividade de Jovens da Comunidade da Mangueira, Curitiba, Appris.
Bento Lima, Martha (2021) Clínica Compositora. Nas Asas da Música como Dimensão de Experiência Transformadora, Curitiba, CRV (no prelo).
Burgos, M.B. (2012) Favela: uma forma de luta pelo direito à cidade, em Mello, A. S. Silva, M, Freire L, Simões. S. (Eds.) Favelas Cariocas Ontem e Hoje, Rio de Janeiro: Garamond, pp. 373-391.
Cordeiro, Denise (2009) Juventude nas Sombras. Escola, trabalho e moradia em territórios de precariedades, Rio de Janeiro, Lamparina, Faperj.
Monteiro, César Augusto (2011) Música Migrante em Lisboa. Trajectos e práticas de músicos cabo-verdianos, Lisboa, Editora Mundos Sociais.
Diário de Notícias (2019) Godelieve Meersschaert: encontrei na Cova da Moura pessoas que tinham tempo para os outros, https://www.dn.pt/edicao-do-dia/15-jan-2019/godelieve-meersschaert-encontrei-na-cova-da-moura-pessoas-que-tinham-tempo-para-os-outros-10379612.html [Consultado em 10 de agosto 2020].
Ferreira, D.M. (2017) A proibição das expressões culturais pelos colonos portugueses e as consequências para o inconsciente coletivo dos povos colonizados, em Finka Pé: o feitiço do batuque, Lisboa, Associação Cultural Moinho da Juventude, pp. 115 -118.
Jiménez Bautista, Francisco (2020) Cultura de paz y Noviolencia, em Lozano Martín, Antonio M. (ed.) Los problemas de los conflictos en la universidad, Madrid, Dykinson, pp. 21-48.
Meersschaert, Lieve (2017) A proibição das expressões culturais pelos colonos e as consequências para o inconsciente coletivo dos povos colonizados, em Finka Pé: o feitiço do batuque, Lisboa, Associação Cultural Moinho da Juventude, pp. 119-130.
O Paraná. Jornal de Fato. (2018) Cova da Moura: a favela a la Brasil de Lisboa. https://oparana.com.br/noticia/cova-da-moura-a-favela-a-la-brasil-de-lisboa/ [Acesso em 9 de agosto de 2020].
Perman, Janice (2012) Favelas Ontem e Hoje (1969 -2009), em Mello, A. S. Silva, M, Freire L, Simões. S. (Eds) Favelas Cariocas Ontem e Hoje. Rio de Janeiro: Garamond, , pp. 213-234.
Ribeiro, J.C. (2017) Quando eu nasci o batuque já existia: poscolonialismo e batuque cabo-verdiano em Lisboa, em Finka Pé. O feitiço do batuque, Lisboa, Associação Cultural Moinho da Juventude, pp. 132-139.
Rolnik, Suely (2007) Cartografia Sentimental. Transformações Contemporâneas do Desejo, Porto Alegre, Sulina Editora da UFRGS.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons 4.0 BY-NC-SA que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
-
Los autores han respetado la política de autoría de esta revista.